Σε μια ιδιόμορφη διαμαρτυρία προχώρησε χθες ένας άγνωστος μέσα στο μουσείο του Λούβρου. Μεταμφιεσμένος σε ανάπηρη γυναίκα, με περούκα και καθισμένος σε καροτσάκι, σηκώθηκε ξαφνικά και εκσφενδόνισε μια τούρτα στη Μόνα Λίζα (ή Τζιοκόντα) του Λεονάρντο ντα Βίντσι.

Ο πίνακας, που φιλοτεχνήθηκε μεταξύ 1503 και 1519, βρίσκεται στην πιο πολυσύχναστη αίθουσα του Λούβρου, με πλήθος τουριστών καθημερινά να σπεύδουν προκειμένου να τον δουν από κοντά.

Χάρη στην προστατευτική γυάλινη τζαμαρία που τον προστατεύει, ο πίνακας δεν υπέστη καμία ζημιά και καθαρίστηκε γρήγορα. Το προσωπικό της ασφάλειας κινητοποιήθηκε κι απομάκρυνε από τον χώρο τον δράστη, ενώ οι επισκέπτες τραβούσαν φωτογραφίες και βίντεο, με τη σκηνή να κάνει τον γύρο του Διαδικτύου. Μέχρι στιγμής δεν έχει δοθεί κανένα στοιχείο του άνδρα, ούτε έχει γίνει επίσημα γνωστός ο λόγος της επίθεσης.

Αναρτήσεις στα social media επισημαίνουν ότι η συγκεκριμένη ενέργεια είχε πιθανώς «ακτιβιστικά κίνητρα», και ότι ο στόχος του (με βάση όσα είπε κατά την «επίθεση») ήταν να διαμαρτυρηθεί για την καταστροφή του πλανήτη.

Δεν είναι η πρώτη φορά που η Μόνα Λίζα δέχεται επίθεση. Λόγω της παγκόσμιας φήμης του, ο πίνακας έγινε κι άλλες φορές στο παρελθόν αντικείμενο επιθέσεων, σε μεμονωμένες περιπτώσεις και με ελαφριές φθορές, αλλά και κλοπής, μια φορά το 1911. Στις 30 Δεκεμβρίου του 1956, ένας Βολιβιανός φοιτητής είχε πετάξει μια πέτρα στον πίνακα με τόση δύναμη, που έσπασε τη γυάλινη προθήκη και «χάλασε» λίγο από το χρώμα κοντά στον αριστερό αγκώνα. Από τότε, τοποθετήθηκε αλεξίσφαιρο τζάμι για να προστατεύει την «Τζιοκόντα». Στις 21 Απριλίου του 1974, ενώ ο πίνακας βρισκόνταν στο Εθνικό Μουσείο του Τόκιο για μια έκθεση, μια γυναίκα τον είχε ψεκάσει με κόκκινο σπρέι, διαμαρτυρόμενη για την έλλειψη προσβασιμότητας για τα ΑμεΑ στο μουσείο. Στις 2 Αυγούστου του 2009, μια Ρωσίδα που της είχαν αρνηθεί τη γαλλική υπηκοότητα ξέσπασε τα νεύρα της πετώντας μια κεραμική κούπα στο τζάμι του πίνακα, χωρίς φυσικά να του προκαλέσει την παραμικρή ζημιά.

ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΤΩΝ ΣΥΝΤΑΚΤΏΝ