Το Endurance, το χαμένο πλοίο του εξερευνητή της Ανταρκτικής Σερ Έρνεστ Σάκλετον, εντοπίστηκε το προηγούμενο Σαββατοκύριακο στον πυθμένα της θάλασσας Βέντελ.

 


(FMHT/NATIONAL GEOGRAPHIC)


Το πλοίο είχε παγιδευτεί από τον θαλάσσιο πάγο και τελικά βυθίστηκε το 1915, αναγκάζοντας τον Σάκλετον και τους άνδρες του να διαφύγουν με τα πόδια και με μικρές βάρκες. Σύμφωνα με το BBC, το βίντεο από το ναυάγιο δείχνει ότι το Endurance βρίσκεται σε πολύ καλή κατάσταση. Παρόλο που βρίσκεται 3 χιλιόμετρα κάτω από τη θάλασσα για πάνω από έναν αιώνα, μοιάζει ακριβώς όπως ήταν την ημέρα του Νοεμβρίου που βυθίστηκε. Τα ξύλα του, παρόλο που έχουν υποστεί ζημιές, είναι ακόμα πολύ καλά ενωμένα και το όνομα – Endurance – είναι ευδιάκριτο στην πρύμνη.


«Χωρίς καμία υπερβολή, αυτό είναι το ωραιότερο ξύλινο ναυάγιο που έχω δει ποτέ», δήλωσε ο θαλάσσιος αρχαιολόγος Μένσουν Μπάουντ, ο οποίος συμμετέχει στην αποστολή ανακάλυψης και έχει πλέον εκπληρώσει τη μεγαλύτερη φιλοδοξία του στην σχεδόν 50χρονη καριέρα του.


«Είναι όρθιο, περήφανο στον βυθό, άθικτο και σε εξαιρετική κατάσταση», είπε στο BBC News.


Το έργο για την ανεύρεση του χαμένου πλοίου οργανώθηκε από το Falklands Maritime Heritage Trust (FMHT), χρησιμοποιώντας ένα νοτιοαφρικανικό παγοθραυστικό, το Agulhas II, το οποίο είναι εξοπλισμένο με τηλεχειριζόμενα υποβρύχια.



(FMHT)


«Η ανακάλυψη του ναυαγίου είναι ένα απίστευτο επίτευγμα», δήλωσε στο BBC ο Ο επικεφαλής της αποστολής, ο βετεράνος πολικός γεωγράφος Δρ. Τζον Σίαρς.


«Ολοκληρώσαμε με επιτυχία την πιο δύσκολη έρευνα ναυαγίου στον κόσμο, παλεύοντας με συνεχώς μεταβαλλόμενο θαλάσσιο πάγο, χιονοθύελλες και θερμοκρασίες που έπεφταν στους -18 βαθμούς Κελσίου. Πετύχαμε αυτό που πολλοί έλεγαν ότι ήταν αδύνατο». πρόσθεσε.


Το ναυάγιο είναι χαρακτηρισμένο μνημείο σύμφωνα με τη διεθνή συνθήκη της Ανταρκτικής και δεν πρέπει να διαταραχθεί με κανέναν τρόπο. Ως εκ τούτου, κανένα φυσικό αντικείμενο δεν έχει ανασυρθεί στην επιφάνεια.


Το πλοίο αυτό ήταν πολύτιμο για δύο λόγους. Ο πρώτος είναι η ιστορία της αυτοκρατορικής υπερανταρκτικής εκστρατείας του Σάκλετον. Ξεκίνησε για να πραγματοποιήσει τον πρώτο χερσαίο διάπλου της Ανταρκτικής, αλλά αναγκάστηκε να εγκαταλείψει την αποστολή όταν το Endurance παγιδεύτηκε και στη συνέχεια τρύπησε από τον θαλάσσιο πάγο. Από εκεί και πέρα, όλα ήταν θέμα επιβίωσης. Ο Σάκλετον κατάφερε με κάποιο τρόπο να μεταφέρει τους άνδρες του σε ασφαλές μέρος, μια διαφυγή που είδε τον ίδιο τον αγγλοϊρλανδό εξερευνητή να διασχίζει με μια μικρή σωσίβια λέμβο τις άγριες θάλασσες για να φέρει βοήθεια.


Ο άλλος λόγος ήταν η ίδια η πρόκληση της εύρεσης του πλοίου. Η Θάλασσα Βέντελ είναι σχεδόν μόνιμα καλυμμένη από παχύ θαλάσσιο πάγο, τον ίδιο θαλάσσιο πάγο που έσπασε το κύτος του Endurance. Είναι αρκετά δύσκολο να πλησιάσει κανείς την υποτιθέμενη θέση βύθισης, πόσο μάλλον να μπορέσει να διεξάγει έρευνα. Αλλά εδώ έγκειται και ένα μέρος της επιτυχίας του προγράμματος FMHT. Τον τελευταίο μήνα παρατηρήθηκε η χαμηλότερη έκταση του θαλάσσιου πάγου στην Ανταρκτική που έχει καταγραφεί ποτέ κατά τη διάρκεια της δορυφορικής εποχής, η οποία εκτείνεται από τη δεκαετία του 1970. Έτσι, οι συνθήκες ήταν απροσδόκητα ευνοϊκές.



Το Agulhas ολοκλήρωσε την έρευνα του ναυαγίου και αναχώρησε από την περιοχή έρευνας την Τρίτη (8/2). Το παγοθραυστικό κατευθύνεται προς το λιμάνι καταγωγής του, το Κέιπ Τάουν. Πρόθεση όμως είναι να προσεγγίσει το βρετανικό υπερπόντιο έδαφος της Νότιας Γεωργίας, όπου είναι θαμμένος ο Σάκλετον.


ΠΗΓΗ: BBC