ΓΡΑΜΜΑΤΟΚΙΒΩΤΙΟ



Θεωρίες συνωμοσίας και οι υποστηρικτές τους - Μια ανάλυση στη ψυχή της ανθρώπινης ιστορίας (μέρος δεύτερο)


 

Το κείμενο μας χαρίζει μεταφρασμένα αποσπάσματα από την εργασία του Jürgen Körner που δημοσιεύτηκε στις 21 Οκτωβρίου του 2020. Η μετάφραση έγινε από τον Κώστα Σκαρπίδη. Η εργασία θα φανερώσει τις κοινωνικές και ψυχολογικές ρίζες των θεωριών συνωμοσίας που ταλανίζουν τις σκέψεις των ανθρώπων μέχρι σήμερα, ιδιαίτερα στον καιρό της πανδημίας και όχι μόνο. Οι θεωρίες συνωμοσίας ζουν και αναπτύσσονται για να δημιουργήσουν εχθρούς και αιτίους. Οι θεωρίες συνωμοσίας ζουν και αναπτύσσονται γιατί κάποτε σταμάτησε να είναι ένοχος ο Θεός. 
 


Διαβάστε το πρώτο μέρος ΕΔΩ



Τίποτα δεν είναι όπως φαίνεται


 Με αυτόν τον τρόπο η Τύχη και το Χάος μπορούσαν να αποκλειστούν ως γενεσιουργές αιτίες και ταυτόχρονα να ισχυροποιηθεί η ταυτότητα της ομάδας αναφοράς καθώς και η αναγνώριση των εχθρών.


Ο Karl Popper είναι αυτός που έδωσε στην έννοια ‘‘θεωρία συνωμοσίας’’την σημασία που έχει για εμάς σήμερα. Βλέπει σε αυτήν ένα ’’τυπικό αποτέλεσμα της εκκοσμίκευσης θρησκευτικών δοξασιών’’ (Popper 1945/1992). Γι αυτόν οι θεωρίες συνωμοσίας είναι μια συνέπεια, ένα προϊόν του ευρωπαϊκού Διαφωτισμού. Θα μπορούσαμε να συμπληρώσουμε – μια διαλεκτική του αντίφαση. Η εργαλειακή ορθολογικότητα του ανθρώπου κατέστησε δυνατή την αυξανόμενη κυριαρχία του πάνω στο φυσικό περιβάλλον. Όμως απέτυχε να κάνει το ίδιο στην σχέση του με τον εαυτό του προσκρούοντας στο μη υπολογίσιμο της ασυνείδητης φύσης του.


Επομένως δεν θα πρέπει να μας εκπλήσσει ότι οι θεωρίες συνωμοσίας που εξαπλώθηκαν τον 18ο αιώνα στην κεντρική Ευρώπη, εναντιώθηκαν σε ομάδες, οι οποίες ακολουθούσαν με αφοσίωση τις ιδέες του Διαφωτισμού: εναντίον των ελευθερό-τεκτόνων, ένα κοσμοπολίτικο και ανθρωπιστικό κίνημα αγγλοσαξονικής προέλευσης και των πεφωτισμένων, μια ένωση ριζοσπαστικών διαφωτιστών, οι οποίοι ακολουθούσαν το ιδεώδες ενός κράτους που εμφορείται από τον ορθό Λόγο και την ηθική (Benz 2019). Ήδη από το 1786 οι ομάδες αυτές απαγορεύτηκαν λόγω της πίεσης που άσκησε η καθολική εκκλησία. Αν και επίσημα σε καθεστώς απαγόρευσης, οι πεφωτισμένοι (Illuminate) θεωρούνταν ως υπαίτιοι ανατρεπτικών κινημάτων. Τους καταλογίστηκε για παράδειγμα η συνδρομή τους στην γαλλική επανάσταση και ιδιαίτερα στην καθοδήγηση των Ιακωβίνων.




Οι αντισημιτικές θεωρίες συνωμοσίας εξαπλώνονται εκ νέου προς το τέλος του 19ου αιώνα. Ο Hermann Goedsche, συγγραφέας τετριμμένων μυθιστορημάτων, περιγράφει με το ψευδώνυμο Sir John Rartcliff - στο μυθιστόρημα του Biarritz - μια σκηνή, η οποία διαδραματίζεται νύχτα σε ένα νεκροταφείο στην Πράγα. Το συμβούλιο των Εβραίων που αποτελείται από εκπροσώπους των δώδεκα εβραϊκών φυλών, πραγματοποιεί εκεί μια συνάντηση για να σχεδιάσει τους τρόπους ανάληψης της παγκόσμιας κυριαρχίας. Με δύο τρόπους κυρίως: αφενός με την συγκέντρωση τεράστιων ποσοτήτων χρυσού, αφετέρου ελέγχοντας τον Τύπο. Το ενδιαφέρον στοιχείο εδώ είναι ότι αυτή η εβραϊκή παγκόσμια κυριαρχία προκαλείται με την βοήθεια του φιλελευθερισμού και της  δημοκρατίας  (Benz 2019).



Σήμερα οι θεωρίες συνωμοσίας υποθέτουν εντελώς το αντίθετο, δηλαδή την δράση πολύ αυταρχικών και αντιδημοκρατικών δυνάμεων.


Το αντισημιτικό κείμενο σχετικά με την υποτιθέμενη συνωμοσία του ανώτατου συμβουλίου των Εβραίων  - τα πρωτόκολλα των σοφών της Σιών – γνώρισε πολλές επανεκδόσεις κι έγινε  επανειλημμένα αντικείμενο λογοκλοπής. Για παράδειγμα τα κείμενα χρησιμοποιήθηκαν ως πρόσχημα από το τσαρικό καθεστώς για την δικαιολόγηση των πογκρόμ και των διώξεων το 1904.   Οι εβραϊκοί πληθυσμοί θεωρήθηκαν - με την βοήθεια αυτού του κειμένου - ως υπεύθυνοι για τις άθλιες κοινωνικές και πολιτικές συνθήκες που επικρατούσαν στη χώρα.


Ο εθνικοσοσιαλιστές προώθησαν εμφατικά την δημοσίευση των πρωτοκόλλων, τα οποία γνώρισαν πολλαπλές επανεκδόσεις. Ο Χίτλερ αναφερόταν συχνά σε αυτά και ο Rosenberg δημοσίευσε το 1923 ’’τα πρωτόκολλα των σοφών της Σιών και η εβραϊκή παγκόσμια πολιτική’’. Το έργο επανεκδόθηκε δέκα φορές μέχρι το 1933. Η πρωτότυπη έκδοση ανακινείται και σήμερα και μέχρι στιγμής έχουμε έξι επανεκδόσεις από τον εκδοτικό οίκο της Λειψίας’’Der Schelm’’.


Στην περίοδο του εθνικοσοσιαλισμού, η πεποίθηση ότι οι Εβραίοι συνωμοτούσαν δεν ήταν μια θεωρία συνωμοσίας μιας μειονότητας, αλλά η επίσημη κρατική ιδεολογία.




Προστάτευσε τον τίμιο έμπορο της Βιέννης


Τα πρωτόκολλα της Σιών παραμένουν μέχρι σήμερα ζωντανά, τα βρίσκουμε για παράδειγμα στη Χάρτα της μουσουλμανικής Χαμάς. Σε πολλά μέρη του μουσουλμανικού κόσμου ισχύουν ως απόδειξη για την επιδίωξη των Εβραίων για παγκόσμια κυριαρχία. Προκαλούν επίσης έντονο ενδιαφέρουν σε κύκλους ’’εσωτερισμού’’ (Esoterik) καθώς και σε ακροδεξιά περιβάλλοντα.


………….


Τέλος δεύτερου μέρους


Απόδοση από την γερμανική γλώσσα,

Κώστας Σκαρπίδης


No comments:




Powered by Blogger.