ΓΡΑΜΜΑΤΟΚΙΒΩΤΙΟ

 



11 Γενάρη του 1910 γεννιέται ο Νίκος Καββαδίας - Οι Ναυπλιώτες που μελοποίησαν το έργο του



 Σαν σήμερα γεννήθηκε ο μεγάλος Έλληνας ποιητής Νίκος Καββαδίας. Το έργο του ναυτικού σημάδεψε χιλιάδες ανθρώπους και ενέπνευσε μουσικούς της χώρας που μελοποίησαν το έργο του. Το ίδιο έκαναν και 2 Ναυπλιώτες. 

 


Τον Οκτώβρη του 1986 “οι Ξέμπαρκοι”, ο Ηλίας Αριώτης και ο Νότης Χασάπης, δυο ερασιτέχνες μουσικοί από το Ναύπλιο, βγάζουν, τον δίσκο «S/S Ionion 1934» σε ποίηση Νίκου Καββαδία, με τη συμμετοχή της Δήμητρας Γαλάνη.


«Πήραν δυο κιθάρες και απάγγειλαν μελωδικά τα ποιήματα του Καββαδία. Έτσι, σαν ν ακούς δυο φωνές μέσα από την κουκέτα ενός φορτηγού στ΄ ανοιχτά κάποιας μεγάλης θάλασσας», σημειώνει χαρακτηριστικά η Δ. Γαλάνη.



Ο δίσκος αυτός περιέχει τα παρακάτω ποιήματα του Καββαδία:


1. Ένας δόκιμος στη γέφυρα εν ώρα κινδύνου

2. Αντινομία

3. Οι γάτες των φορτηγών

4. Πούσι

5. Οι προσευχές των ναυτικών

6. Γράμμα ενός αρρώστου

7. Θεσσαλονίκη ΙΙ

8. Καραντί

9. William George Allum

10. A Bord de l’ “Aspasia”

11. Yara-Yara




Μια περιγραφή του έργου των Ξέμπαρκων


Τον Οκτώβριο του 1986 οι Ξέμπαρκοι εκδίδουν την – αξεπέραστη μέχρι σήμερα – δική τους μουσική δοκιμή πάνω στον Νίκο Καββαδία. Ο δίσκος «S/S Ionion 1934» (Minos-EMI) μπορεί να μη γνώρισε την εμπορική επιτυχία άλλων προσεγγίσεων στον Καββαδία, αλλά η καλλιτεχνική του αξία παραμένει αντιστρόφως ανάλογη των πωλήσεων και της αποδοχής του. Οι λιτές, σχεδόν υπαινικτικές ενορχηστρώσεις, οι τραχιές φωνές των Ηλία Αριώτη και Νότη Χασάπη, και οι απόλυτα συμβατές με τον λόγο του Καββαδία μελωδίες θέτουν τον δίσκο αυτό στη μουσική πρωτοπορία της δεκαετίας του ’80...


...Στον δίσκο δεν υπάρχει όμως μόνο η νευρικότητα και η κίνηση των λιμανιών και των εφήμερων ερώτων. Μια άλλη, βαθιά μελαγχολική ατμόσφαιρα αναδύεται από πολλά τραγούδια, αντικατοπτρίζοντας τους μικρούς θανάτους των αναχωρήσεων. Αυτά τα δύο παράλληλα σύμπαντα δεν είναι μια απλή εφεύρεση των Ξέμπαρκων· θα τολμούσαμε να πούμε ότι συνιστούν ακριβή μεταφορά και έκφραση του ποιητικού νοήματος του Καββαδία με μουσικά μέσα. Εκεί έγκειται και η ιδιαίτερη επιτυχία του δίσκου: η αποφυγή της μουσικής μανιέρας και ο ταυτόχρονος σεβασμός του ποιητικού περιεχομένου. Και εάν το «Yara Yara» βρίσκεται στο άκρο του δυναμισμού και της συνεχούς ροής και εναλλαγής, το «Πούσι» προσεγγίζει ίσως στενότερα από κάθε άλλο τραγούδι το άκρο της σιωπής και του θανάτου."



No comments:

 


Powered by Blogger.